SKIT I REGLERNA

Lomografier av

Klas Öster & Lena Källberg
13 - 28 januari 2007

Lomograf: Klas Öster
Lomograf: Lena Källberg


”Lomografin” som fenomen föddes i början av 1990-talet när ett gäng österrikiska studenter på resa i Tjeckien snubblade över några ryskt vackra lc-a-kameror, köpte dem för en spottstyver, sprang runt på gatorna och tog bilder bak-och-fram, upp-och-ner, sköt från höften och producerade allmänt slumpartade bilder. Kamerorna visade sig ha lite speciella egenskaper; bilderna blev gravt vinjetterade, slutaren klarade av riktigt långa tider och optiken tillverkades på samma fabrik som gjorde grejer till ryska armén.

Studenterna åkte tillbaka till Wien och bestämde att ”lomografi” skulle bli ett alldeles eget uttryckssätt. Man satte upp regler för hur ett schyst lomografi ska tas:

1. Ha alltid med dig din Lomo
2.   Använd den natt och dag
3. Din Lomo är en del av dig
4.  Gå så nära du vill och kan
5.  Tänk inte
6.   Var snabb
7.    Du behöver inte på förhand veta vad du fångade
8.     Du behöver inte i efterhand veta vad du fångade
9.      Skjut från höften
10.      Strunta i reglerna 
   

 

När Klas Öster och Lena Källberg funderade över vad de hade gemensamt i sina respektive lomografiska samlingar, visade det sig att de båda mest slaviskt hade följt den tionde regeln. Den gemensamma utställningen kommer att visa lomografier där såväl sökare som stativ har använts, på sina ställen.

Lomograf: Klas Öster
Lomograf: Lena Källberg

 

Liten Lomo-ordlista
 
LOMO  ·förkortn. av ryskans Leningradskoye Optiko Mechanichesckoye Obyedinenie, ung. Leningrads Opto-Mekaniska Fabrik, en än idag i St Petersburg verksam fabrik för framställandet av framförallt militär optik men även för konsumentd:o. För en lomograf mest känd för sin modell LC-A (=Lomo Compakt-Automat), tillverkad mellan 1982 och 2005, en modell starkt påverkad av japanska Cosinas CX-1 som i sin tur påverkades av den tyska Minox 35
 
lomograf [-a’f] s. -en -er    ·ngn som framställer lomografiska bilder med hjälp av en rysk automatkamera av typ Lomo LC-A
 
lomografera v. -de   ·avbilda genom lomografi, ta lomografi av
 
lomografi [-fi’] s. -et -er   ·en om den fotografiska bilden påminnande avbildning, men annorlunda och vackrare. Lomografen ha ofta inte alls samma krav på skärpa och komposition som t.ex. en fotograf, som vrider på sina rattar och studerar sina displayer tills objektet sedan länge försvunnit eller stelnat i rigor mortis. Lomografen fångar istället ögonblicket då det intressanta sker, blixtsnabbt, gärna med ett skott från höften. Ett l. igenkännes enkelt genom den markanta s.k. vinjetteringen (bilden mörknar utåt hörnen), den kraftfulla färgåtergivningen och kornigheten, som visar att här, här användes riktig analog film
 
vändframkallning s.  (eng. ”cross-processing”)  ·utföres på positiv film, s.k. diafilm, som med hjälp av framkallningsprocessen C-41 vändes till att bli negativ färgfilm i akt och mening att därefter kunna kopieras på färgfotopapper. Färgåtergivningen blir dock mer eller mindre förvrängd, på gott och/eller ont. Effekten varierar starkt mellan olika filmtillverkare och typer av film.


Klas Öster
Lomograf
 
Född 1948 i Stockholm, Gamla Stan-bo hela livet. Sedan över trettio år verksam som kemist vid Stockholm Vatten AB.
Amatörfotograf från tioårsåldern, först med svart/vit, senare dia och ytterligare senare med negativ färgfilm som verktyg.
Hösten 2002 upptäckte jag lomografin och har sedan dess varit helt absorberad av den. Året efter började jag med vändframkallning och har fortsatt med den tekniken sedan dess.

Jag plåtar mest detaljer omkring mig och människorna. Jämt
 
Jag hade min första Lomoutställning på Stationen i Tellungs på Gotland sommaren 2003.

Hösten 2005 hade jag en utställning på Stockholm Vattens huvudkontor på Torsgatan.

Sommaren 2006 hade jag en utställning i Dala-Floda

 

 

 

Hemsida:  www.suddigabilder.se
eller:  www.lomohomes.com/spidde

 

 

Lena Källberg
Lomograf

Född 1968 i Gävle och uppväxt i Valbo.

Instamatic-barn.


Fick min första systemkamera när jag var 13 år och började genast drömma om en stor utrustning med dyra tillbehör, allt enligt vad som gick att läsa om i den svenska fotopressen. Efter något år visade det sig såklart att det inte var utrustningen det hängde på, och jag tappade sugen.

Jag tog upp fotograferandet igen strax före sekelskiftet och upptäckte lomografin under 2000. Själva lomokameran blev jag förälskad i från första stund, men mina första lomografier var allt annat än de fantastiska prov jag hade sett i tryck. Återigen hade jag läst för mycket och trodde på något sätt att kameran i sig skulle innebära storverk. Lomografins sjätte regel, ”don’t think”, kan man ibland behöva strunta i.

Nu ser jag snarare på lomografin som ett sätt att tänka, snarare än förknippat med viss utrustning. Visst ger lc-a sina alldeles speciella resultat, men lomografin innebär för mig framför allt att ta bilder där motiven inte är som mest uppenbara, i de trivialaste av situationer och, som lomografiska sällskapet uttrycker det, ”studera och dokumentera jordens yta genom att ta miljontals bilder av den”, när som helst, var som helst.

För mig gäller det att försöka se, snarare än att regissera, att konstatera mer än att konstruera, att spara vardagen, i en kanske mer färgglad, något förvrängd, saklig eller sorglig version. Med en kamera som är som en naturlig förlängning av den egna handen. Som följer med dag och natt. Och vem kan undgå att bli förtjust i en bildproduktionsfilosofi där en användare föreslår att man ska öppna bakstycket på kameran lite kort, för att orsaka ljusläckage som kan bidra till en skönare stämning i bilden? Känns situationen lite ljusskadad – släpp in lite extra ljus direkt på filmen!

Förutom lc-a använder jag ofta och gärna även hemmagjorda hålkameror samt plastkameror av tveksam kvalitet, exempelvis Holga och Diana. 
Sommaren 2006 hade jag en utställning i Dala-Floda  

 

 

På webben:

www.lomohomes.com/lovely_lena

www.kallbergimages.com

Utställningar:
2001, medverkan i lomovägg, Kaffebar, Stockholm
2003, Ex Beauty, hålkamera- och holgabilder, Javasavi Kafé, Årsta
2006, Analog Rumble, medverkan i lomovägg på Photokina i Köln, för lomografiska sällskapet
2006, Toy Polloy, grupputställning, The Ice House, Lexington, Kentucky, USA
 

Publicerade bilder:
Medverkan i reklambok för fisheye-kamera, Lomografiska sällskapet 2005
Holga, The world through a plastic eye, Lomografiska sällskapet 2006
Lightleaks Magazine #1, 2004, temagalleri Unusual
Lightleaks Magazine #3, 2005, temagalleri My Space
Lightleaks Magazine #4, 2006, temagalleri Step Right Up
(Lightleaks är en tidning som produceras i Kanada och som helt och hållet ägnas åt “leksakskameror”, ofta helt tillverkade i plast, med få inställningsmöjligheter, inte sällan med svårartade ljusläckor och med mer eller mindre löjeväckande utseenden, och de bilder som dessa kameror ger upphov till). www.lightleaks.org

 

Vernissage 13 januari
12 - 16.00


Utställningen pågår till den 28 januari 2007

 


Skomakargatan 3, vid Stortorget i Gamla Stan.
Telefon: 08-20 60 94 / 411 55 75

Tillbaka till Startsidan